مکمل های روغن ماهی تاثیری در کاهش اضطراب و افسردگی ندارند

4 نوامبر 2019- براساس تحقیقات جدید دانشگاه East Anglia، چربی های امگا -3 بر میزان اضطراب و افسردگی تأثیر اندکی دارند. مصرف زیاد چربی های امگا 3 به دلیل این عقیده ی رایج که آنها به پیشگیری یا درمان افسردگی و اضطراب کمک می کنند، در سطح جهانی به طور گسترده ترویج می شود. اما یک بررسی سیستماتیک که در مجله روانپزشکی انگلیس منتشر گردید، نشان می دهد که مکمل های امگا 3 هیچ مزیتی برای کاهش اضطراب و افسردگی ندارند.

امگا 3 نوعی چربی است، که مصرف مقادیر کمی از آن برای سلامتی ضروری است و در غذاهایی از جمله آجیل ها، دانه ها و ماهی های چرب مانند ماهی سالمون یافت می شود.چربی های امگا 3 به راحتی به عنوان مکمل های بدون نسخه نیز در دسترس هستند و به طور گسترده خریداری و استفاده می شوند.

این تیم تحقیقاتی با بازنگری 31 کارآزمایی که بر روی بزرگسالان مبتلا به افسردگی یا اضطراب انجام شده بود، در مورد اثربخشی این مکملها تحقیق نمود. در مطالعات بازنگری شده، بیش از 41470 شرکت کننده برای مصرف مقادیر بیشتری چربی های امگا 3 با زنجیره طولانی (روغن ماهی) یا حفظ مصرف معمول آنها، به مدت حداقل شش ماه به طور تصادفی انتخاب شده بودند.

محققان دریافتند که این مکمل ها در جلوگیری از افسردگی یا علائم اضطراب تأثیر کم یا ناچیزی دارند.

دکتر Lee Hooper، نویسنده اصلی این بازنگری از دانشکده پزشکی نورویچUEA ، گفت: تحقیقات قبلی ما نشان داده است که مکمل های امگا 3 با زنجیره طولانی، از جمله روغن ماهی، هیچ تاثیر محافظتی در برابر شرایطی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت یا مرگ ندارند.این بازنگری بزرگ سیستماتیک، شامل اطلاعات هزاران نفر در طی دوره های طولانی بود. با وجود این حجم از اطلاعات، ما اثرات محافظتی امگا 3 را مشاهده نکردیم.

معتبرترین مطالعات به طور مداوم تأثیر کم یا عدم تأثیر چربی های امگا 3 با زنجیره طولانی را بر افسردگی یا اضطراب نشان داده اند، و اظهار داشته اند که نباید بیماران را به مصرف آنها به عنوان یک درمان ترغیب کنیم.

دکتر Katherine Deane، ​​از دانشکده علوم بهداشتیUEA ، گفت: روغن ماهی به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل می تواند یک ماده غذایی بسیار مغذی باشد.اما ما دریافتیم که مصرف مکمل های روغن امگا 3 برای پیشگیری یا درمان افسردگی و اضطراب، هیچ ارزش قابل قبولی ندارد.با توجه به نگرانی های زیست محیطی در مورد ماهیگیری صنعتی و تأثیر آن بر ذخایر ماهی و آلودگی پلاستیکی در اقیانوس ها، ادامه ی مصرف قرص های روغن ماهی هیچ توجیه و فایده ای ندارد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191104112845.htm